ייחודיות הקליניקה של גילי אורן

הקליניקה הוקמה על בסיס ידע רב וניסיון עשיר של גילי אורן, מנהלת הקליניקה, בתחומי הפרעות הקשב, הלמידה וההתנהגות. ידע וניסיון אלו הביאו להבנה עמוקה ומשמעותית ביחס לצרכים של הורים, מורים, ילדים ומבוגרים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה והפרעות התנהגות.
הבנת הצרכים הובילה את גילי אורן להכרה בצורך במתן סיוע מותאם אשר יקל על תהליך ההתמודדות עם קיומן של ההפרעות ויציג פתרונות וכלים מעשיים להתמודדות יעילה ומותאמת עמן.
ייחודיות הקליניקה, באה לידי ביטוי בכך שכאן מכירים את הקשיים הרבים וכאן מבינים מהם הדברים שלהם זקוקים האנשים אשר מתמודדים עם הקשיים הללו.
מתוך כך גובשו חמש הנחות יסוד עליהן מושתתים כל מודלי העבודה ומערכי הסיוע הניתנים בקליניקה והם המבטאים באופן מעשי, את ייחודיותה של הקליניקה:
  1. מיקוד בהורים ולא רק בילד- אמת היא שהילד הוא בעל הקשיים והוא אכן זקוק לסיוע על מנת להתמודד עמם אך האנשים שאחראיים לתת לו סיוע זה, הם בדרך כלל הוריו. הנחת המוצא היא שההורים הם אלו אשר אחראיים לעזור לילדם ובהיעדר ידע וכלים, הורים רבים מוצאים את עצמם מבולבלים, מתוסכלים וחסרי אונים ללא אוזן קשבת ויד מכוונת. לכן- בקליניקה של גילי אורן, המטופל המרכזי הוא ההורה- אשר יקבל כל מה שהוא צריך לדעת על מנת לעזרו לילדו.
  2. הדרכת הצוות החינוכי בבית הספר או בגן- מאפייני הפרעות הקשב, הלמידה וההתנהגות באים לידי ביטוי גם במסגרת החינוכית בה נמצא הילד. תוכנית טיפולית יעילה חייבת לכלול את הדרכת הצוות במסגרת החינוכית בה לומד הילד. המורים ו/או הגננות מתמודדים עם קשיים רבים וגם הם לעיתים קרובות, חסרי ידע וכלים להתמודדות עמם, מה שמוביל לתחושות תסכול בשל המאמצים והניסיונות הכושלים. ההדרכה לצוות החינוכי נעשית בבית הספר או בגן וכוללת הקניית אסטרטגיות וכלים מעשיים לצוות החינוכי להתמודדות יעילה בתוך הכיתה, בית הספר או הגן.
  3. חתירה לעבודה מערכתית ושיתופים- הורים- ילד- צוות חיינוכי- בעיה מרכזית אשר חוזרת על עצמה בתוכניות טיפול רבות ואשר מובילה לעיתים קרובות לכישלונן היא חוסר העבודה המערכתית-שיתופית בין כל המעורבים. כאשר מתכננים תוכנית במטרה לסייע לילד להתמודד עם קשייו השונים, לשפר את התנהגותו, ללמדו להשתמש בכישוריו השונים בדרך יעילה, להגביר שיתוף פעולה, לשפר הישגים ועוד ישנו צורך משמעותי בעבודה משותפת של כולם- ההורים בבית, המורים בבית הספר או הגננת בגן והילד- בבית ובמסגרת החינוכית. ללא שפה משותפת, קביעת יעדים משותפת, קביעת התנהלות ותגובה אחידה במקרים מסוימים ועדכונים תוך כדי התהליך, יהיה קשה מאוד לבצע את התוכנית הטיפולית כפי שתוכננה. לכן, במערכי הסיוע הניתנים בקליניקה של גילי אורן מושם דגש משמעותי על חתירה לעבודה שיתופית ומערכתית בין כל המעורבים בדבר. עבודה כזו, מבססת מערכת יחסים טובה בין ההורים וצוות החינוכי בה הרצון לעזור הוא הדדי ומונעת וויכוחים, מחלוקות ומטענים רגשיים בין ההורים לצוות החינוכי.
  4. מודל עבודה ייעוצי- טיפולי קצר מועד- מדובר במערך סיוע ייעוצי - טיפולי (ולא טיפול רגשי או פסיכולוגי) קצר מועד וממוקד אשר במהלכו מוקנים ידע וכלים מעשיים להתמודדות עם הבעיה באופן יעיל תוך בניית תוכנית טיפולית מותאמת.
  5. ייעוץ והכוונה לקבלת אבחון/טיפול מותאם- הורים רבים (ומבוגרים רבים המחפשים אחר סיוע ותמיכה) מדווחים על בלבול רב בשל אינספור הגישות והשיטות הקיימות היום בשוק המציעות עזרה בתחום הפרעות הקשב, הלמידה וההתנהגות. לרוב, ההורים אינם מבינים באמת את השיטה וכיצד היא עשויה לעזור לילדם וכמו כן לא יודעים איזה סוג טיפול מתאים לילדם ומה באמת יכול לעזור. מצב זה, מוביל אותם לעבור ממטפל למטפל בהיעדר יכולת לקחת החלטה מושכלת ביחס לטיפול הראוי לילדם. לכן, את התהליך הייעוצי- טיפולי הניתן בקליניקה יש לעשות עוד לפני קבלת טיפול כלשהו או במקביל אליו כיוון שאחת ממטרותיו של מערך הסיוע הוא לבנות תוכנית טיפולית מותאמת עבור הילד תוך חשיפה לסוגי אבחונים וטיפולים הקיימים בשוק, סקירת יתרונות וחסרונות של כל אחת מהשיטות והתאמת השיטה המתאימה לילד ולמשפחתו באופן ספציפי (ייעוץ והכוונה לקבלת אבחון/טיפול מותאם נעשה בקליניקה של גילי אורן גם עבור מבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה בהתאמה לגיל, לקשיים ולצרכים).

אשמח לעמוד לשרותך בכל שאלה והסבר!

בברכה,

גילי אורן