חזרה לדף הורים

הנחייה, הכוונה והדרכת הורים

הדרכה פרטנית להורים לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה והפרעות התנהגות

להיות הורים לילד עם הפרעת קשב וריכוז, לקויות למידה או הפרעות התנהגות זוהי משימה לא קלה והיא מציבה עבור ההורים אתגר משמעותי. ההפרעות השונות מלוות בקשיים רבים הפוגעים בתפקוד התקין של הילד בכל התחומים- הלימודי, ההתנהגותי, הרגשי והחברתי אשר באים לידי ביטוי בבית, בגן ובבית הספר.

בשל הקשיים, הילד מתקשה לעמוד בציפיות ובדרישות העומדות בפניו, ולכן הינו מתוסכל פעמים רבות. המבוגרים אשר הינם הקרובים ביותר לילד הם הוריו. הם אלו שמתמודדים עם הילד ביום יום ומלווים אותו לצד הצלחותיו וכישלונותיו. נמצא כי המאפיינים של ההפרעות השונות והניסיונות להתמודד עמם גורמים ליותר מתח משפחתי, ליותר קונפליקטים ותקשורת שלילית בין חברי המשפחה ולתחושות כשלון בתפקוד ההורי.

אמת היא כי הילד הוא בעל הקשיים אך ההורים הם אלו המתמודדים איתו ועליהם מוטלת האחריות הכבדה: לכוון, לייעץ, לתמוך ולסייע לילדם בדרך הטובה ביותר.

ברוב המקרים, ההורים, אשר רוצים לעזור לילדם בכל מאודם, הינם חסרי ידע, כלים ומיומנויות והם עומדים מול הקשיים הרבים ומגוון האבחונים והטיפולים האינסופי כשהם מבולבלים, מתוסכלים, חסרי אונים ואובדי עצות ללא אוזן קשבת ויד מנחה.

למרות זאת, אני מאמינה שביכולתם של ההורים לחולל את השינוי!
ההנחה המרכזית היא כי המפתח לשינוי ולשיפור בתפקודם של הילדים נמצא בידי ההורים אך הם אינם יכולים לעשות זאת לבד ולכן עליהם לקבל ייעוץ, הדרכה וליווי!

לכן, יצרתי מערך ייעוצי-טיפולי קצר מועד ייחודי ( 8-12 מפגשים בלבד) להורים המציע מודל מעשי לפתרון בעיות ולניהול התנהגות הילדים בבית, בגן ובבית הספר תוך תכנון ויישום תוכנית טיפולית מותאמת לילד/ה. המודל נקרא: ניהול מקרה- ייעוץ, הדרכה וליווי.

ניהול מקרה - ייעוץ, הדרכה וליווי הורים

זהו מודל עבודה המבוסס על תהליך ייעוצי בסיסי שיש לעשות עוד לפני קבלת טיפול כלשהו (או במקביל אליו) אשר ממוקד במטרה לסייע להורים לתכנן, לארגן וליישם תוכנית טיפולית יעילה ומותאמת לילדם. בתהליך העבודה לפי המודל הנוכחי, רוכשים הורים מיומנויות להתמודדות עם קשיי הילד והאתגרים היומיומיים שמייצרות ההפרעות - בבית, בגן ובבית הספר.

כיצד מיושם המודל?

המודל ניהול מקרה- ייעוץ, הדרכה וליווי הורים מועבר באופן פרטני להורים ומורכב משמונה שלבים אותם עוברים ההורים במפגשי ההדרכה. בהתאם לצורך, הילד מצטרף למפגשי ההדרכה ונערכים מפגשים בבית הספר לצוותים החינוכיים.

    הנושאים אשר יועברו במפגשי ההדרכה-

  • הקניית ידע מעמיק על ההפרעה ומאפיינה.
  • תהליך הכרה בהפרעה, עיבוד התגובות הרגשיות של ההורים והשלמה עם קיומה.
  • עבודה שיתופית של ההורים- צמצום פערים בין בני הזוג בתפיסת עולם, צרכים, רצונות וציפיות.
  • תכנון, ארגון ויישום תוכנית טיפולית מותאמת לילד- חשיפה לסוגי אבחונים וטיפולים רלוונטיים תוך הצגת שיטות הטיפול הקיימות כיום, סקירת יתרונות וחסרונות של כל שיטה והתאמת שיטת הטיפול לכל ילד ומשפחתו, באופן ספציפי.
  • הקניית כלים יישומיים לפתרון בעיות ולניהול ההתנהגות בבית.
  • הקניית דרכי התמודדות עם דילמות מחיי היום היום (כיצד להגיב בסיטואציות מסוימות מחיי היום יום).
  • חיזוק התקשורת החיובית של ההורים עם ילדם.
  • עבודה מערכתית ושיתופית- הורים- בית ספר/גן- צוות מטפל וסינגור על הילד.
  • הדרכת הצוות החינוכי של הילד בבית הספר או בגן.

אני משוכנעת, שהתקדמות מדורגת של ההורים בתהליך העבודה לפי המודל הנוכחי תבסס איכות חיים בכל תחומי התפקוד, בבית, בגן ובבית הספר, לילד ולמשפחתו.

  • "חליפה טיפולית" - חשוב לציין כי התכנים המועברים במפגשי ההדרכה אינם קבועים וניתנים לשינוי בהתאם לצרכי המשפחה. אני מאמינה כי לכל משפחה יש מאפיינים, התנהלות וציפיות שונים ולכן אין גישה אחת שמתאימה לכולם אלא נתפרת "חליפה טיפולית", המותאמת לצרכי המשפחה.
  • בית הספר- מניסיוני, ישנה חשיבות אדירה ללווי ותמיכה בצוות החינוכי בבית הספר. נראה כי התסכול הן של הילד והן של הצוות החינוכי גורם לעיתים להחרפת המצב ולכן מתן ייעוץ, הדרכה והכוונה לצוות החינוכי יובילו לשיפור בתפקוד הלימודי, ההתנהגותי והחברתי של הילד לטווח הארוך. לצורך כך, ראיתי לנכון להכניס במסגרת תוכנית ההדרכה גם את הדרכת הצוותים החינוכיים העובדים עם הילד במסגרת בית הספר.

לסיכום,
המפתח לשינוי בתפקוד ילדכם- נמצא בידכם!
אך בהעדר ידע וכלים אתם מתקשים לעשות זאת לבד..
תנו לי לעזור לכם- לעזור לילדכם!

אשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה והסבר!

 

לפרטים נוספים בנושא הדרכת הורים פרטנית וקביעת פגישת היכרות עם גילי אורן
התקשרו לטלפון- 0522765918

 

חזרה לדף הורים